De eerste twee weken! Update - Reisverslag uit Zwaag, Nederland van Saskia Stam - WaarBenJij.nu De eerste twee weken! Update - Reisverslag uit Zwaag, Nederland van Saskia Stam - WaarBenJij.nu

De eerste twee weken! Update

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia

02 Maart 2014 | Nederland, Zwaag

Hallo allemaal!! (Sawubona!!)

Zo dat heeft even een tijdje geduurd, en wel om de goede reden: dat we al meteen vakantie hadden! Laptop was niet aan de orde haha! Inmiddels heb ik een introductie week en een vakantie week achter de rug :)

De reis vanuit Dusseldorf en via Dubai is goed verlopen. We kwamen aan in Durban, het moment dat we het vliegveld uitliepen was het meteen ontzettend warm en zagen we al meteen dat we niet meer in Europa waren. Er is in Afrika veel meer begroeiing en van die “lion king” bomen zoals wij ze noemen. Daarnaast voelden we meteen een ontzettend relaxte sfeer! Super fijn.

In de introductie week hebben we kennis gemaakt met de medewerkers van het weeshuis (GGA) en de kinderen. We kregen een heel hartelijk welkom! Super leuk! De kinderen gingen ons meteen helpen sjouwen met de koffers en tijdens het eten gingen ze voor ons zingen. Toen we het eten op hadden kregen we een prachtige voorstelling met dans en zang van de Young Zulu Warriors, wat dus voorkomt uit de cultuur van deze omgeving. De projecten hebben we hier doorgesproken op het strand, superfijn. Meteen lekker gezwommen op het strand in Durban. Heather (de manager van GGA) heeft ons meteen uitgelegd waar het veilig is en waar niet.

GGA is niet alleen een weeshuis maar ook een organisatie die ontwikkelingswerk doet in de vallei waar het zich bevindt. Dit is een vallei waar veel mensen ontzettend arm zijn, er is 80% werkeloosheid, mensen hebben vaak geen identiteitsbewijs waardoor ze geen steun kunnen ontvangen van de overheid en hebben vaak helemaal niks. Hierdoor ontstaat er ook veel criminaliteit en is het geen veilige plek om te zijn. Zeker niet als blanke, dat is ook de reden waarom wij ’s avonds niet buiten mogen lopen als we op GGA zijn en meerdere sloten op onze deuren hebben. Om de omgeving beter te begrijpen en te zien wat voor werk GGA nog meer doet zijn we ook mee geweest met een voedseldropping in de vallei, hierbij dringt de mate van armoede een stuk meer door dan wanneer je er alleen over hoort. Het was heel dankbaar werk om te doen maar tegelijkertijd ga je wel een stuk kritischer naar je zelf kijken. Dingen waar wij een probleem van kunnen maken zijn daar niet eens aan de orde. Een goede wake up call en meteen een besef waar je bent en een doel om de mensen te helpen.

We zijn in de introductie week naar Drakensbergen geweest waar we de Sani Pass hebben gelopen, dat was ontzettend zwaar maar wel heel tof! Het was bedoeld als teambuilding en zo hebben we het wel ervaren haha, we moesten elkaar er wel doorheen zingen! Het was wel een prachtig natuurgebied waar we ontzettend mooie foto’s hebben gemaakt.

Daarna al (heel erg eigenlijk) een eerste week vakantie! Het kwam zo uit omdat Heather een trip gepland had naar Krugerpark, waar je zelf als student niet makkelijk naar toe gaat omdat het vrij ver rijden is door niet zo veilig gebied. Zaterdag zijn we op pad gegaan en onderweg hebben we nog in een backpackers overnacht. We zijn twee dagen het Krugerpark in geweest, ontzettend mooie omgeving en we hebben veel geluk gehad; heeel veel dieren gezien! Het mooiste waren twee leeuwinnen die om de auto heen liepen en heel rustig overal aan snuffelden. Een dag konden we zelf invullen, we hebben toen laaiend enthousiast voorgesteld om “the elephant experience” te doen waarbij we op een olifant gingen rijden! Dat was super tof!! :)

De laatste dag hebben we nog een dag andere bezienswaardigheden bezocht: mooie uitkijkpunten, een stadje Pelgrims Rest en Blyde River Canyon. Dat laatste was ook ontzettend mooi om te zien. We hebben een prachtige vakantie week gehad en ik ben erg blij dat ik mee ben gegaan :)
Het is me nu al duidelijk dat Zuid Afrika een heel divers maar prachtig land is. We zijn nog lang niet uitgekeken, gelukkig hebben we nog twee weken vakantie te besteden!

We leren ook elke dag meer over de cultuur van de Zulu’s, het is soms even wennen maar het is wel een mooie cultuur. Veel aspecten zijn anders dan ik gewend ben maar het heeft allemaal een functie en er zitten ontzettend mooie aspecten in de cultuur. Heel leerzaam. Op dit moment zijn we weer terug op GGA, het echte werk gaat nu echt beginnen. Ik ben erg benieuwd hoe het werken met de kinderen me zal bevallen en hoe voorspoedig het project zal verlopen. We zullen het allemaal meemaken. Ik heb ook wel zin om nu te beginnen en echt de handen uit de mouwen te gaan steken!

Oh en we hebben al een beetje Zulu geleerd! Tot de volgende keer: Sa la cagle! (weet niet of ik het ook goed schrijf haha)

Liefs vanuit een heerlijk warm Zuid Afrika!

• 02 Maart 2014 - 12:07

Dani:

Hee lieverd!

Wat fijn om te horen dat het zo goed gaat (had ik al wel maar tis toch even leuk om een overzichtje te zien :) ).

Ben benieuwd hoe het je bevalt om nu ook "echt" wat te gaan doen ^^ Zullen we vast snel horen!

xx

• 04 Maart 2014 - 11:25

Lizette:

He Sas,

Super leuk om te lezen. Lekker dat je vakantie hebt gehad of niet. Kon je een beetje wennen aan t klimaat en de omgeving. Nu lekker aan t werk! Veel succes in het weeshuis.

Liefs Lizette

• 06 Maart 2014 - 12:01

Saskia:

Dankjewel lieve schatten!

• 13 Maart 2014 - 10:04

Conny:

Ha lieve Sassie ! weer al zo n leuk verhaal ! Als je dit zo leest heb je al best veel gezien en meegemaaakt , en dat in 4 wkn. Ik wil je veel succes wensen met je/jullie projekt maar dat komt vast goed, en ik wens je nog een mooie tijd! dikke knus Mam

• 15 Maart 2014 - 11:56

Stein:

Hoi Saskia, leuk om je verslag te lezen, en mooi dat we je zo kunnen volgen. Geniet ervan!!